JET BIK is nu onderdeel van VELUX Commercial en we zijn verheugd u te verwelkomen op onze nieuwe website. Hier vindt u ons complete portfolio met daglichtoplossingen en diensten.

Leeromgevingen

De behoeften van de toekomstige generaties in een leeromgeving begrijpen is essentieel voor het ontwerpen van betere gebouwen. Uit onderzoek blijkt dat meer daglicht en ventilatie in leeromgevingen voor betere leerprestaties en een beter concentratievermogen zorgen.

Op basis van verschillende onderzoeken en onze expertise hebben we blogs geschreven over de specifieke behoefte aan daglicht en ventilatie binnen het onderwijs, die hopelijk een bijdrage zullen leveren aan betere leeromgevingen voor de volgende generaties.

Hessenwaldschule met VELUX modulaire lichtstraten
Leeromgevingen

Hoe voorkom je oververhitting in klaslokalen

Er bestaat geen twijfel over dat het fysieke ontwerp van een klaslokaal een positief of negatief effect kan hebben op leerresultaten van kinderen. De afgelopen decennia is uit verschillende onderzoeken gebleken dat een consistent thermisch comfort hierbij een van de belangrijkste factoren is.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over onze producten, kennis over gezonde gebouwen en inspirerende project.

Natuurlijk licht dat binnenvalt via VELUX modulaire lichtstraten, scholengroep René Guest, Frankrijk

Een belangrijke functie van een gebouw is het buitenhouden van ongewenste geluiden. Geluidsisolatie is een belangrijke parameter voor bouwcomponenten, aangezien lawaai van buitenaf een negatieve invloed kan hebben op gezondheid, stemming en leervermogen.

Kinderen in klaslokaal met veel daglicht

Als kinderen het gevoel hebben dat het klaslokaal 'van hen' is, wordt hun eigenwaarde en verantwoordelijkheidsgevoel gestimuleerd. Dat leidt tot betere leerresultaten.

Gemeentehuis Aarup, Denemarken, is omgetoverd tot kinderdagverblijf/kleuterschool

Scholen zijn complexe omgevingen waar een groot aantal factoren samenwerken die bepalen hoe een kind de school ervaart, zowel op fysiek, intellectueel of sociaal gebied.

Schoolontwerp met daglicht en lichtstraten

Heeft u er ooit bij stilgestaan dat 64 miljoen Europese kinderen meer tijd op school doorbrengen dan waar dan ook, behalve in hun eigen huis?

Tageslicht im Vergleich mit Kunstlicht – gibt es Auswirkungen auf die Lernumgebung?

In dit artikel verkennen we het verschil dat daglicht en kunstlicht kunnen maken en geven we ontwerptips voor het juiste balans tussen dag- en kunstlicht.

Hessenwaldschule met VELUX modulaire lichtstraten

De Hessenwald School in Weiterstadt, Duitsland, is een voorbeeld van energie-efficiënte, hedendaagse architectuur die een nieuw leer- en pedagogisch model faciliteert. Het goed verlichte en goed geventileerde atrium dat drie verdiepingen telt, staat centraal in zowel het model als het gebouw.

Net als voor de bordjes pap uit het bekende sprookje Goudlokje en de drie beren, geldt ook voor klaslokalen dat ze niet te warm, niet te koud, maar precies goed moeten zijn.

Universiteit van Zuid-Denemarken met VELUX modulaire lichtstraten

Wist u dat goed ontworpen klaslokalen een aanzienlijke invloed hebben op leerprestaties? Uit onderzoeken is gebleken dat betere fysieke kenmerken van klaslokalen het leervermogen van leerlingen stimuleren.

Multifunctioneel gebouw met VELUX modulaire lichtstraten

Iedereen kent het beste medicijn tegen winterdepressie: er even tussenuit naar een warme, zonnige omgeving met witte stranden en een helderblauwe zee.

Kinderdagverblijf/kleuterschool in Aarup, Denemarken, met VELUX modulaire lichtstraten

Een slechte luchtkwaliteit in scholen kan de oorzaak zijn van verminderde concentratie en lagere prestaties, maar ook van een hoger ziekteverzuim. Lees hier meer over en over hoe u een klaslokaal goed kunt ventileren. Slechte luchtkwaliteit in klaslokalen heeft niet alleen invloed op het concentratievermogen van leerlingen, maar kan ook schadelijk zijn voor hun algehele gezondheid en welzijn.

eBook:  Gezondere Scholen Bouwen: Zes Manieren om Onze Kinderen Beter te Laten Leren