Ryparken Lille Skole, Denemarken.
Het is namelijk mogelijk om VELUX modulaire lichtstraten samen te stellen met tot wel 50% ventilerende modules. Alle modules ogen identiek als ze gesloten zijn, zodat dit geen nadelige esthetische invloed heeft op het ontwerp.
Verder kunnen de ventilerende modules zo worden ingesteld dat ze automatisch open- en dichtgaan. Deze geautomatiseerde ventilerende modules zijn vooral handig op een school als Ryparken Lille Skole, waar lessen en pauzes volgens een vast schema verlopen. Daardoor kan er een ventilatieschema worden opgesteld waarin de ventilerende modules samenwerken met CO2-sensoren. Tijdens de pauzes gaan de modules open om frisse lucht binnen te laten, indien nodig.
Geautomatiseerde ventilerende modules zorgen ook voor een gezonder binnenklimaat, met minder CO2, minder deeltjes in de lucht en een betere natuurlijke koeling in de warme zomermaanden.
‘We zijn enorm blij met het resultaat. De school is een veel betere werkplek geworden met een betere omgeving voor iedereen,’ zegt Mette Lisbjerg Jensen, rector op Ryparken Lille Skole.
Slechte luchtkwaliteit heeft invloed op leerprestaties
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een slechte luchtkwaliteit leidt tot slechtere leerprestaties en dat een goede luchtkwaliteit bijdraagt aan goede cijfers.
‘Onze prachtige school had wat hulp nodig. Niet alleen om de levensduur van het gebouw te garanderen, maar ook om ervoor te zorgen dat de school een aangename plek is voor zowel kinderen als werknemers.’ Mette Lisbjerg Jensen, rector