Grootschalige renovatie van lichtkoepels en ambitieuze groene doelen
Station Almere Centrum heeft een grondige dakrenovatie ondergaan Na de renovatie baadt de stationshal nu in daglicht.
Het project binnenhalen en een groene benadering
De tender van ProRail werd gewonnen door straal- en schildersbedrijf WEST, die het contract kreeg voor dit project. WEST is gespecialiseerd in onderhoud en koos VELUX Commercial als partner om de polycarbonaat lichtkoepels en glazen lichtstraten te vervangen. De nieuwe Roedensysteem DC moest ook bestand zijn tegen een hoge winddruk, als gevolg van bouwprojecten in de omgeving van station Almere Centrum.
ProRail koos voor lichtkoepels en lichtstraten van polycarbonaat en helder glas om een aantrekkelijke en transparante omgeving te creëren. Een van de doelen was om van Almere Centrum het groenste treinstation van Nederland te maken. Als het project voltooid is, zullen er 1.238 zonnepanelen zijn geplaatst om dit ambitieuze groene doel te behalen, waaronder gebouw-geïntegreerde zonnecellen in de hellende glazen gevelramen. Zonnepanelen en gebouw-geïntegreerde zonnecellen (BIPV, building-integrated photovoltaics) beslaan het gehele dak. In totaal zal er ongeveer 387 kWh aan energie worden opgewekt.
Montage lichtkoepels
Luke Wijnands, operations manager bij VELUX Commercial, was verantwoordelijk voor dit grote renovatieproject, waarbij 126 bestaande lichtkoepels op zes verschillende dakvlakken werden vervangen.
Het nieuwe glazen daglichtsysteem moest aan strenge regelgeving en prestatievereisten voldoen. Er is nu gekozen voor robuustere 4 mm beglazing en verbeterde klem- en bevestigingssystemen, die bestand zijn tegen hoge windkrachten en voldoen aan de vereisten van ProRail.
Rekening houden met reizigers
Het was belangrijk dat de bouw de dienstverlening zo min mogelijk zou verstoren. De lokale autoriteiten wilden het treinverkeer niet stilleggen, maar door de goede communicatie werden er oplossingen gevonden en compromissen gesloten.
"Je vindt oplossingen door met de autoriteiten te praten en compromissen te sluiten," vertelt Luke.
Door het treinverkeer gedurende een aantal korte periodes stil te leggen, ontstond er tijd om materialen als steigers en hydraulische liften te plaatsen. Er werd een veilig steigerplatform van 2500 m2 groot gebouwd boven het spoor, zodat de medewerkers de lichtkoepels konden vervangen en monteren op tijden dat er geen treinen reden. Het kostte slechts 52 uur, verdeeld over negen maanden, om het werk te voltooien.
Waarom VELUX Commercial?
"VELUX Commercial maakt haar beloftes waar en heeft gecertificeerde ingenieurs in dienst die een digitaal veiligheidspaspoort hebben. Dit is een vereiste om op of rond het spoor van ProRail te mogen werken. Zodra de eerste lichtkoepel was gemonteerd, en daarna de tweede, liep alles als een goed geoliede machine."
Rook Treffers, aannemer en projectmanager bij WEST, vertelt dat VELUX Commercial goed met de processen van WEST heeft meegedacht. Als de klant om iets nieuws vroeg, vroeg WEST hun daglichtpartner om advies.
"Er werden twee extra verdiepingen gebouwd op gebouwen tegenover het station," legt Rook uit. "Dit betekende dat de zonnepanelen aan de zuidkant van station Almere Centrum 18% minder energie zouden opwekken, vanwege de schaduw. Als onze daglichtpartner werkte VELUX Commercial samen met ons aan een passende oplossing."