Honderd lichtkoepels en drie lichtstraten vullen de school met daglicht, wat bijdraagt aan goede leerprestaties
De verouderde lichtstraten op het dak van de Thomas Buxton School in Whitechapel, Oost-Londen, zorgden voor lekkages, die het leerproces verstoorden. De school voldeed ook niet meer aan de veiligheidsnormen en de oude lichtstraten waren niet bestand tegen schittering en warmteregulering.
Verschillende polycarbonaat lichtkoepels werden wit geverfd, wat leidde tot minder schittering, maar ook tot meer kunstverlichting. En er kon geen natuurlijk licht meer binnenvallen in de basisschool. De oude lichtstraten waren beschadigd door scheuren in de infrastructuur. Het warmteverlies en de verslechterde thermische isolatie hadden een negatieve invloed op het leren.
Het vervangen van een lichtstraat zorgt voor thermische isolatie en daglicht
Hoofdaannemer Centaur Technologies werkte samen met de monteurs van Central Roofing. Er werden honderd lichtkoepels vervangen, waardoor er weer daglicht binnenviel in het schoolgebouw. Er werden drie speciale lichtstraten met enkele hoekoplossing gemonteerd om daglicht binnen te laten vallen in gangen en klaslokalen. Er is ook een verbinding met de buitenwereld gerealiseerd, waar leerlingen van kunnen genieten in de actieve ruimtes. De lichtkoepels met triple beglazing bieden thermische isolatie en maken de oplossingen nog duurzamer.
De grotere koepels bevatten gebronsde polycarbonaat beglazing, die schittering en warmteopbouw tegengaat. Een gebogen polycarbonaat overkapping overdekt de ontvangstruimte en biedt optimaal daglicht wanneer leerlingen en docenten de school binnen stappen. Een ander projectdoel was om minder afhankelijk te zijn van kunstverlichting en het energieverbruik te verlagen. Dat doel is bereikt met het vervangen van de lichtstraten.
Een snelle en efficiënte montage
Alle lichtkoepels en lichtstraten werden gemonteerd gedurende een periode van zes weken. Dankzij de uniforme opstanden verliep de montage snel en eenvoudig. De lichtkoepels werden in groepen van vijf vervangen tijdens de weekenden, zodat het proces efficiënt zou verlopen en de school open kon blijven.
Nu profiteren de leerlingen van optimaal daglicht in de klaslokalen, gangen, kantine en keuken, wat bijdraagt aan betere leerprestaties op deze bloeiende basisschool.